E.nd of golden T.imes

Dawno temu, będzie jakieś 8 lat, kupiłem okazyjnie Atari 2600 i 7 gier. Zwykła aukcja, dobra cena. Nikt się jakoś specjalnie o to nie bił bo i starych atarowskich konsol było na Allegro od zatrzęsienia. Przesyłka doszła szybko. Zero problemów. Nie byłoby o czym mówić, gdyby nie niespodzianka, jaka czekała mnie po otwarciu kartonu. Tak to już jest, że zakupiony w necie towar jest często gorszej jakości niż sugerowałby opis. Ale nie tym razem! Wszystko zapakowane było w oryginalne pudełka. Żeby tylko w pudełka! Prawie wszystkie gry były jeszcze w folii. Po prostu skarby!

Atari 2600
Atari 2600

No i całą kolekcję zgubiłem. Nie pytajcie jak. Przez 8 lat nie mogłem jej nigdzie znaleźć. Szukałem, kopałem, zacząłem posądzać rodzinę o niecne zamiary cichego rozprawienia się z moim hobby. Nic to nie dało.

Znalazła się w zeszłym miesiącu. Przemilczę w jaki sposób, bo wciąż mi głupio. Tak czy owak mam niezbity dowód, że najciemniej pod latarnią.

Wśród gier jest kilka perełek, ale najbardziej cieszę się z E.T., uważanej za najgorszą grę świata. Postanowiłem sprawdzić osobiście; odpaliłem konsolę i zapodałem kartridż. Poszło od razu. Atari zdecydowanie potrafiło robić solidny sprzęt. Pograłem, poczytałem instrukcję i broszury reklamowe, znowu pograłem. Dość ciekawe doświadczenie, nie powiem.

et2
E.T., Atari 2600

Gra jest zła, ale czy najgorsza? Raczej nie. To prawda, że nie wiadomo o co chodzi i grafika jest nocnym koszmarem, ale na Atari 2600 widziałem już równie kiepskie tytuły. Najprawdopodobniej za całą famą najgorszej komercyjnej produkcji stoją niespełnione oczekiwania, ogromny koszt zakupu IP (25 milionów dolarów) i legenda o zakopaniu 3 milionów kartridży w Alamogordo w Nowym Meksyku.

O historii z ciężarówkami wyładowanymi E.T. pędzącymi w kierunku pustynnego wysypiska usłyszałem po raz pierwszy w ’86 od pewnego programisty pracującego na stacji przekaźnikowej koło Wałbrzycha. Już wtedy twierdził, że podobno ktoś wybiera się odszukać zagubiony skarb. Mógłbym przysiąc, że w zeszłym roku słyszałem tą legendę po raz setny. Prawie jak jubileusz i okazja do wypicia.

Tak czy owak Nolan Bushnell też wygląda na zagubionego.

nolan
Nolan Bushnell, założyciel Atari, ustawiona scena szukania zakopanych gier

Jeszcze jedno. E.T. jest symbolem załamania się rynku konsolowego w US w roku ‘83. Załamania, które miało być końcem gier video. Już chociażby dlatego warto się z nią zapoznać.

6 uwag do wpisu “E.nd of golden T.imes

Skomentuj

